Sunday 8 July 2012

Creative writing workshop led by famed novelist, Najwa Barakat ورشة الرواية والكتابة الإبداعية للكاتبة نجوى بركات



ورشة الرواية والكتابة الإبداعية للكاتبة نجوى بركات 
متحف البحرين الوطني 
8 - 17 يوليو 2012 ( سيتم تحديد الوقت لاحقا)


Creative writing workshop led by famed novelist, Najwa Barakat 
Bahrain National Museum 
8th to 17th July 2012  ( timings to be confirmed)




نجوى بركات تعدّ روائيي المستقبل في الدورة الأولى من ورشة المحترف بالمنامة

خارجةً من سردياتها المكثفة، من رواياتها التي تُولَد مرارًا في أصابعها بطبائع غريبة ومدهشة، تشارك الروائية اللبنانية نجوى بركات أدواتها وإمكانياتها روائيي البحرين المستقبليين في شهر "فكر" من "المنامة.. عاصمة الثقافة العربية"، وذلك من خلال مشروعها الأدبي المتنقل "محترف: كيف تكتب الرواية؟" التي تمثّل ورشة مكثفة وعميقة في فنون السرد وأساليبه، تتناولها جميعها الأديبة بركات انطلاقًا من الثامن من شهر يوليو وحتى السابع عشر منه بالمدينة المنامة.

وتنقّب هذه الورشة عن الإمكانات الإبداعية، والحس السردي والروائي، في سعي لتطوير هذه المواهب. إذ ستكون مفتوحة أمام البحرينيين من دون اشتراط أية فئة عمرية محددة، ولكنها تخصص فضاءاتها للمتقدّمين المبدعين وأصحاب المشاريع الروائية الجادة. وتجيء هذه الخطوة للتركيز على نتاجات حقيقية تحرّر الكتابات الورقية إلى صياغات أدبية متمكّنة ومتمرّسة، يمكن بلورتها إلى صورتها النهائية كإصدارات ثقافية وكتب روائية يبدأ بها هؤلاء المشاركون مشوارهم الأدبي والفكري. وتستمر ورشة "المحترف" على مدى عشرة أيام كخطوة أولى تمهيدية يتم فيها اختيار أبرز المبدعين الأدبيين والروائيين للمرحلة الثانية للدورة الموسّعة الثانية التي ستقام في البحرين خلال العام المقبل 2013م بالتزامن مع المنامة عاصمة السياحة.

تتطلّب ورشة نجوى بركات للانضمام إلى مبدعيها أن يبعث المشاركون موجزًا حول مشروعهم الروائي والفكرة التي ستغزل البدايات السردية والأفق الكتابي في عرض مختزل ومبسط يتراوح ما بين صفحة إلى 5 صفحات بحجم A4، وذلك حتى الخامس من شهر يوليو  2012م على البريد الإلكتروني: mohtarafat@hotmail.com، بالإضافة إلى مجموعة من النصوص المكتوبة سابقًا. وسيتم اختيار مجموعة من المرشحين لحضور هذه الدورة واكتساب الأساسيات السردية وخيوط الرواية وبنيتها، فيما يواصلون لاحقًا في الدورة الموسّعة خلال العام المقبل الخطوات باتجاه عمل روائي متين ومتمكّن من البنية السردية للنص.

• نجوى بركات:
كاتبة وروائية لبنانية. مواليد العام 1960م. درست الفنون الجميلة في الجامعة اللبنانية ثم هاجرت بعد نشوب الحرب إلى فرنسا في العام 1985م حيث درست في معهد السينما وبدأت بمراسلة الصحف والمجلات العربية. أنجزت عددًا من البرامج الثقافية لإذاعة فرنسا الدولية والبي بي سي. كما أعدّت بعض الحلقات لبرنامج "موعد في المهجر" التابع لقناة الجزيرة. تكتب رواياتها باللغتين العربية والفرنسية. أما أهم مؤلفاتها الأدبية: رواية "المحول"، "حياة وآلام حمد ابن سيلانة"، "باص الأوادم"، "مستأجرة شارع بودو فير" التي تحولت لاحقًا إلى مسرحية حازت على الجائزة الأولى في مهرجان مسرح الهواة بمدينة أميان الفرنسية، رواية "يا سلام" و"لغة السر". حازت على جائزة أفضل إبداع أدبي من المنتدى الثقافي اللبناني في العام 1997م ومنحة كتابية من مؤسسة شلوب وايبرسدورف الألمانية في العام 2003م.

لمزيد من  المعلومات اضغط هنا




Najwa Barakat prepares novelists of the future in a professional workshop in Manama

The celebrated Lebanese writer and novelist, Najwa Barakat, joins emerging talents in Bahrain this summer in a specially tailored workshop, taking place under the auspices of the month of literature, part of the year-long commitment to multicultural exchange and learning to which the Ministry of Culture has applied itself. This creative workshop, an extension of her longterm literary initiative – Mohtaraf how to write a novel - for literature, theatre and cinema – is scheduled to take place between 8th and 17th July in Manama.

Open to all Bahrainis of all ages, particular attention will be paid to creative writers with literary initiatives for discussion. This important workshop will seek to liberate creative spirits and develop writing skills for serious contributions to the Arab cultural and intellectual scenes. Throughout the intensive 10-day workshop, the most significant creative writers will be reviewed and selected for a second phased workshop, which should take place in 2013 during the programme of Manama, the Capital of Arab Tourism.

Interested parties should write to mohtarafat@hotmail.com before 5th July with a summary (no longer than 5 pages of A4) of their literary interests and project. Select work should also be included. Candidates will be chosen to attend the workshop and take part in a longer creative output in the following year's complementary programme.

Najwa Barakat
A Lebanese writer and established novelist, she was born in 1966. After completing a fine arts degree in the Lebanese University, she migrated to France in 1985. There, she studied at the Cinema Institute and worked as a freelance journalist for a number of Arabic newspapers and magazines. Building on her creative talent, she produced several cultural programmes for Radio France Internationale as well as the BBC. Similarly, she produced a number of episodes for the cultural programme, 'Maw'id Fe Al-Mihjar,' for the international news channel, Al Jazeera. Writing in both Arabic and French, some of her most famed books are Al-Muhawwel, The Life and Passion of Hamad and The Bus of Good People – which received the Prize for the Best Literary Creation of the Year by the Lebanese Cultural Forum in 1997. Her French novel, La locataire du Pot de fer, was made into a play and won the first prize at the Amateur Theatre Festival in Amiens, France. In 2003, she was chosen by the Goethe Institute to represent Lebanese writer

For more information click here

Note : content and photos on this page are provided courtesy of www.manamaculture2012.bh

No comments:

Post a Comment